fredag 10. april 2009

Fra valgkampen i 2007: Partiene og stavangerskolen

Partiene og stavangerskolen

Av Tønnes Thorsen, styremedlem Utdanningsforbundet i Stavanger

En tilstandsrapport

Det er gjennomført en rehabilitering av mange skoler i Stavanger. Dette var viktig og nødvendig for å hindre tap av store verdier. Men også rehabliterte skoler trenger vedlikehold. Mange skoler har ikke vaktmester som kan hindre nytt forfall.

Mange skoler har ikke arealer til nye pedagogiske utfordringer i de nye fagplanene og den nye digitale hverdagen. Mange skolebygninger er ikke innrettet for mindre grupper og tilpasset opplæring.

Oppheving av det som kalles klassedelingstallet har ved en del skoler ført til at det er blitt færre lærere pr. elev. Gruppene er blitt større og det blir mindre tid til den enkelte elev.

Arbeidstilsynet anbefaler 6m2 kontorplass til hver lærer. Mange lærere har lite tilfredsstillende arbeidsforhold, med kontorplass langt under normen.

Kvaliteten på opplæringen er avhengig av at læreren faktisk kan tilpasse opplæringen til elevene og gi veiledning til alle. Dette betyr også bevilgninger til oppgradering av skoler og utstyr.

Dette krever en reell prioritering av skole på budsjettene de kommende 4 år. Hvilke partier er villige til denne satsingen?

Partiene
En gjennomgang av utspill lokalt så langt i valgkampen gir følgende konkrete løfter fra partiene:

Kvadheim, Senterpartiet i leserinnlegg 14.8:

Frukt og grønt i ungdomsskolen 1-10. klasse. I tillegg: ”talet på vaksne i skulen skal aukast”, ”To pedagogar i alle klassane i basisfaga norsk og matematikk fra 1. til 4. klasse”. Flott. Hva betyr det konkret ? Hvor mye skal settes av på årets budsjett i Stavanger for å nå det målet ? De neste fire år? De siste årene, også under de rødgrønne, har det vært en økning i elevtallet pr lærer .

Kompetanseheving for lærerne nevnes i innlegget: Hvor mye vil Senterpartiet sette av på årets budsjett til kompetanseheving for lærerne i forbindelse med de store utfordringene lærerne møter i dag, med nye fagplaner på alle klassetrinn i hele utdanningsløpet.

Frp: vil som de andre partiene ha verdens beste skole: I innlegget 27. juli skriver Øyvind Vaksdal om foreldresamtaler og dialog hjem skole som veien dit. Hvor mye er Frp villig til å satse på skolen? Marit Osmundsen, listekandidat i Stavanger, vil ”tilby lærerne etterutdanning”. Hva betyr det konkret? Hun vil også ”gi lærene virkemidler til å opprettholde ro og orden i klasserommet”. Betyr det økt lærertetthet? Hva vil Frp i så fall yte for å oppnå dette?

Venstres Odd Einar Dørum (23.7) vil gjøre lærerutdanningen 5-årig. Det er bra. Systematisk videreutdanning ønsker også Venstre. Hvordan skal dette gjøres i Stavanger og hvor mye vil Venstre å bidra med? En lokal kandidat, Iselin Norbø, skriver 23.7 at nå som rehabiliteringen av skolene i Stavanger er gjennomført, må innholdet i skolen i fokus. Men det trengs fortsatt satsing på forbedring av undervisningslokalene. Vil Venstre bidra her? Iselin Nordbø forslår et års permisjon for lærere ”etter et visst antall år” for å styrke kompetansen, for videre studier eller hospitering i andre virksomheter. Dette er glimrende. Etter hvor mange år? Hvor mye skal settes av på årets budsjett for å begynne å realisere dette viktige tiltaket?

I valgkampen har mange partier sagt at de vil satse på skolen. Ennå flere partier sier de er opptatt av skolen.

Hvor står partiene? Hvor mye er de villige til å bidra for å få til et felles løft for skolene i Stavanger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar