I tariffoppgjøret 2010 skal arbeidstidsavtalen for lærerne opp til revisjon. Dette blir meget viktig for lærernes arbeidsvilkår. Følgende blir sentralt i dette arbeidet:
1 / Lærernes undervisningstid må være kjernen i arbeidstidsavtalen. All tid med elever i skolen er undervisningstid. Undervisningsbegrepet må beholdes, og avgrenses slik det er gjort i gjeldende avtale. Å opprettholde skillet mellom undervisningstid og annen tid er avgjørende for å verne lærene mot utnytting. Undervisningstiden må bestemmes sentralt.
2/ Tid til for- og etterarbeid og kompetanseutvikling må sikres. Også dette må fastlegges i den sentrale avtalen.
3/ Øvrig arbeidstid (møter, foreldrekontakt osv) må også avgrenses i arbeidstidsavtalen . I tillegg til selve undervisningen består lærernes arbeid i hovedsak av kollegialt samarbeid, individuelt arbeid, kompetanseutvikling og samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen.
4/ Undervisningstid og annen tid utgjør arbeidsplanfestet tid. I gjeldende avtale utgjør dette i 29,3 timer pr. uke i 38 uker. Den 39.uke utgjøres av 37,5 timer. Tid til undervisning følger årsrammene i vedlegg til SFS 2213 og årstimetallet i læreplanene. Arbeidstidsavtalen må åpne for at arbeidsplanfestet tid som det ikke krever fysisk tilstedeværelse på skolen (som undervisningstid og møter) kan gjøres der det er mest hensiktsmessig, i kontakt med skolen (retting, elektronisk kontakt med elever via læringsplattformer, for og etterarbeid mv).
5/ Arbeidstidsavtalen bør fastsette maksimalgrense for gruppestørrelse og en minimumsgrense for pedagogtetthet. Ressursene for byrdefull undervisning må gå til de lærerne som utfører undervisningen.
Datasentersatsing økte Microsofts utslipp med 30 prosent
-
Microsofts satsing på KI og datasentre truer målet om å bli karbonnegativ
innen 2030. Les også om flaggermus som kan stanse danske vindturbiner,
skogbran...
for 3 dager siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar